Tatu Kokko

Tatu Kokon blogikirjan kuvitteellinen tarina peilaa Ukrainan tilannetta

Lehdistötiedote 14.4.2014

Kirjailija Tatu Kokko kirjoittaa parhaillaan nuortenkirjan käsikirjoitusta Livekirjailija-blogissa. Kirja julkaistaan syksyllä 2014. Nuoria aktivoiva hanke on saanut tukea valtion Taiteenedistämiskeskukselta.

"Ideana on valottaa nuorille kirjan kirjoittamisen prosessia ja ottaa heidät siihen mukaan", kirjailija kertoo. "Päivitän käsikirjoitusta netissä. Sitä on helppo lukea vaikkapa kännykällä ja antaa saman tien palautetta. Monet kommenteista ovat olleet todella hyvin tehtyjä. Niistä on ollut paljon apua kirjoittamisessa. Vastaanotto on ollut innostunutta ja asiattomuuksia kiitettävän vähän."

Kokon kirjan maailmassa eletään 1600-lukua, mutta se poikkeaa melko tavalla tunnetusta historiasta, sillä teollinen vallankumous on alkanut jo ennen löytöretkien aikaa. Tarinassa sekoittuvat barokin ajan yhteiskunta ja korkea teknologinen osaaminen.

"Se on eräänlaista barokpunkkia", Kokko naurahtaa. "Barokin aikakaudella mentiin äärimmäisyyksiin, se kiehtoo. Ja halusin ottaa mukaan paljon toimintaa ja teknisiä vempaimia, koska se oli nuorten toive, kun kävin jututtamassa heitä Minna Canthin koulussa Kuopiossa ja Ahmon koulussa Siilinjärvellä."

Kirjan nimi on "Gaspar Hornhead ja Krimin jalokivi". Tarina kertoo nuoresta fennistä, Gasparista, joka on lainsuojaton metsärosvo jossakin nykyisen Suomen tietämillä. Hän pelastaa veljiensä avulla Krimin kaanikunnan prinsessan venäläisen oligarkin kynsistä. Tapahtumat liittyvät laajempaan kuvioon, joka avautuu tarinan myötä.

Kirjailija kertoo: "On ollut hämmästyttävää kirjoittaa täysin mielikuvituksellista tarinaa, siitä kuinka venäläisten ruhtinaiden joukot ylittävät Dneprin ja Narvikissa pidetään huippukokous tilanteen rauhoittamiseksi, ja sitten saa lukea lehdistä, että YK:n turvallisuusneuvosto kokoontuu Itä-Ukrainan kriisin takia. Tässähän pitää kohta ruveta varomaan, mitä kirjoittaa. Tarinan poliittisen tilanteen olen mukaillut barokin ajan Euroopasta, mutta hämmästyttävän paljon se muistuttaa nykyhetkeä. Historia tuntuu toistavan itseään."

Kokko aloitti projektin suunnittelun pari vuotta sitten. Ensimmäinen blogipostaus on tehty tammikuun 3. päivä ja ensimmäiset käsikirjoitustekstit päivitetty 12. tammikuuta 2014.

Gaspar Hornhead ja Krimin jalokivi -kirjan julkaisee Icasos-kustantamo.

Tatu Kokko on Suomen kirjailijaliiton jäsen. Hänen kirjoittamansa tarinallinen puuhakirja Roskasakki ja suuri kierrätysseikkailu ylsi vuoden 2013 lasten- ja nuortenkirjojen bestsellerlistalla yhdeksänneksi.

livekirjailija.blogspot.fi