Tatu Kokon ja Timo Filpuksen kierrätysaiheisen puuhakirjan julkistustilaisuus Kuopiossa ja Joensuussa

Kirjailija Tatu Kokon kirjoittama ja graafikko Timo Filpuksen kuvittama tarinallinen puuhakirja, Roskasakki ja suuri kierrätysseikkailu, julkaistaan pe 18.1. klo 10.00 Kuopion Aurinkorinteen koululla ja ma 21.1. klo 10.00 Joensuun Karsikon koululla.

Puuhakirja sisältää uuden Roskasakki-tarinan, kierrätysaiheisia puuhatehtäviä, askarteluvinkkejä ja lautapelin.

Painos on 11000 kpl. Kirja on myös kirjakauppamyynnissä.

Kirja on tehty yhteistyössä voittoa tavoittelemattomien, kunnallisten jätehuoltoyhtiöiden kanssa ja sitä jaetaan lähinnä kolmasluokkalaisille. Asiakkaina ovat Jätekukko Oy, Puhas Oy, Metsäsairila Oy, Ylä-Savon Jätehuolto Oy, Keski-Savon Jätehuolto, Ekokymppi Oy, Savonlinnan Seudun Jätehuolto Oy ja Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy.

Puuhakirjassa seikkailevat hahmot ovat tuttuja aikaisemmin keväällä julkaistusta Roskasakki ja kadonnut kulkunen -lastenkirjasta. Lastenkirja ilmestyy myöhemmin myös englanniksi (käänt. Owen F. Witesman).

Kirjailija Tatu Kokko: "Lapsilta tullut myönteinen palaute on kannustanut tekemään Roskasakki-tarinalle jatkoa. Ja mikä olisikaan sopivampi temmellyskenttä näille hahmoille kuin kierrätysaiheinen puuhakirja. Pyrimme kertomaan kierrättämisestä hauskasti ja leikinomaisesti. Puuhakirjassa tarina ja puuhatehtävät toimivat käsi kädessä. Lajittelu- ja kierrätysaiheinen tietämys on helposti omaksuttavissa, osana seikkailua."

Anja Räisänen, Jätekukko Oy: ”Halusimme kunnallisina jäteyhtiöinä kertoa koululaisille hauskalla tavalla jätteen lajittelusta, kierrätyksestä ja hyötykäytöstä. Roskasakin valloittavat piirroshahmot tuovat esille jätteenkäsittelyn pääajatuksen, kuinka toisen roska voi olla toisen aarre. Puuhakirjan seikkailussa sukelletaan jätteiden lajittelun ja kierrätyksen maailmaan nimenomaan lasten näkökulmasta.”

www.roskasakki.fi

14.1.2013