Tatu Kokon ja Timo Filpuksen kierrätysaiheisesta puuhakirjasta jättipainos

Kirjailija Tatu Kokolta ja kuvittaja Timo Filpukselta ilmestyy tammikuussa 2013 kierrätysaiheinen, tarinallinen puuhakirja, Roskasakki ja suuri kierrätysseikkailu. Kirjan julkaisee Icasos-kustantamo.

Julkistustilaisuuksista tiedotetaan erikseen.

Kirjan painos on n. 10 000 kpl.

Kirjan tilaajina on kunnallisia jätehuoltoyhtiöitä (mm. Jätekukko Oy, Puhas Oy, Metsäsairila Oy, Ylä-Savon Jätehuolto Oy, Ekokymppi Oy ja Keski-Savon Jätehuolto). Yhtiöt jakavat kirjoja alueidensa koululaisille, lähinnä kolmasluokkalaisille.

Puuhakirja lisää lasten tietoisuutta roskien vastuullisesta käsittelystä. Materiaali sisältää tarinan, puuhatehtäviä, askarteluvinkkejä ja lautapelin.

Puuhakirjassa seikkailevat hahmot ovat tuttuja aikaisemmin keväällä julkaistusta Roskasakki ja kadonnut kulkunen -lastenkirjasta. Lastenkirja ilmestyy myöhemmin myös englanniksi (käänt. Owen F. Witesman).

Kirjailija Tatu Kokko: "Lapsilta tullut myönteinen palaute on kannustanut tekemään Roskasakin tarinalle jatkoa. Ja mikä olisikaan sopivampi temmellyskenttä roskamaisille hahmoille kuin kierrätysaiheinen puuhakirja. Näin voimme kertoa kierrättämisestä hauskasti ja leikinomaisesti. Puuhakirjassa tarina ja puuhatehtävät toimivat käsi kädessä. Lajittelu- ja kierrätysaiheinen tietämys on helposti omaksuttavissa, osana seikkailua."

Ympäristökouluttaja Anja Räisänen, Jätekukko Oy: ”Halusimme kunnallisina jäteyhtiöinä kertoa koululaisille hauskalla tavalla jätteen lajittelusta, kierrätyksestä ja hyötykäytöstä. Roskasakin valloittavat piirroshahmot tuovat esille jätteenkäsittelyn pääajatuksen, kuinka toisen roska voi olla toisen aarre. Puuhakirjan seikkailussa sukelletaan jätteiden lajittelun ja kierrätyksen maailmaan nimenomaan lasten näkökulmasta.”

www.roskasakki.fi

12.12.2012